Ace Group, full-service internetbureau

Linkbuilding

Linkbuilding blijft ook in 2018 belangrijk. Een sterk backlink-profiel krijgt u niet alleen meer door een grote hoeveelheid links. Integendeel. Deze inkomende links moeten kwalitatief sterk en variërend zijn. Werken aan goede backlinks blijft belangrijk en verdient de volle aandacht, want er zijn een aantal manier om hieraan te werken. Denk eens na over het maken van infographic met daarin allerlei leuke feitjes. Veel mensen vinden infografics ‘hot’ en worden op grote schaal overgenomen. En, als u echter wilt dat uw tekst massaal gedeeld wordt ter bevordering van het backlink-profiel, pas dan eens de skyscraper-techniek toe. Perfect om uw backlink-profiel te upgraden.

Het vergaren van legitieme verwijzingen moet vooral nieuwssites aanspreken. Door een toename van websites die fake-nieuws aanbieden, beoordeelt Google websites meer en meer op autoriteit. Het ontbreken van autoriteit leidt zelfs tot een daling in de rankings, omdat de website dan als SPAM-site wordt aangemerkt.

De basis van SEO blijft hetzelfde

Rankingfactoren als "snelle laadtijden", "mobile-proof", "het belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 woorden", "titel" en "URL" en zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Niks nieuws. Deze onSite- en technische issues blijven evenals linkbuilding belangrijk voor uw SEO in 2018. Het vormt de basis van SEO en dit is hetgeen Google minimaal verwacht van een goede website. Maar let op! Bij het verwerken van zoekwoorden gaat het niet meer zoals vroeger. Gebruik zoekwoordcombinaties en staar u niet blind op één zoekwoord! Google is een zelflerend systeem en wordt continu slimmer en slimmer. Op deze manier leggen zij verbanden in zoekopdrachten en deze beter vertalen naar zoekresultaten van hoge kwaliteit.

Snelle antwoorden in combinatie met featured snippets

De 0-rankings zijn sinds 2016 in Google geïntroduceerd. Ze bieden de uitgelezen kans om op een unieke positie in Google te staan en nog meer verkeer via deze bron te verwelkomen op uw website. Door als zoekopdracht een vraag te stellen aan Google levert een kort antwoord op. Deze ontwikkeling wordt steeds meer uitgebreid. Uit recente onderzoeken blijkt dat 1 op de 3 vragen snel wordt beantwoord door Google. Wij horen u al denken, ‘hoe kom ik als website hiertussen?’. Wij adviseren u om een FAQ-rubriek op de website aan te bieden in combinatie met structured data. Klinkt misschien wel technisch, maar daar zijn wij voor!

Voice search ontwikkelt zich in sneltreinvaart

In de Verenigde Staten maakt 1 op de 5 zoekopdrachten gebruik van ‘voice search’. Met de lancering van producten als Google Home en de Amazon Alexa zet deze ontwikkeling zich door (ook naar andere landen). Maar hoe speel je hier op in als website? Simpel. Schrijf teksten die hardop leesbaar goed klinken. Klinkt het zoals je tegen iemand praat? Dan ben je goed bezig! Normaal gesproken werden webteksten altijd geoptimaliseerd voor specifieke zoektermen. Dat is nog steeds belangrijk, maar Google wordt slimmer en die waardeert websites met hogere rankings wanneer zij voor mensen gebruiksvriendelijke webteksten bevatten. 

Gebruikservaring

Hoe een website wordt ervaren, is ook zeker van belang op de rankings van uw website in de organische zoekresultaten. Google snapt dit maar al te goed en hecht hier in 2018 nog meer waarde aan. U moet er dus alles aan doen om de gebruiker langer op de website te houden. Voorkom irritante advertenties en pop-ups, zorg voor een goede navigatiestructuur, zorg dat bezoekers snel de juiste informatie vinden en bovenal, zorg voor een leesbare relevante tekst! Snelle laadtijden en mobile-proof passen natuurlijk ook uitsteken in dit rijtje.

Verbetering voor de mobiel

De mobile first-index stond voor 2017 heel hoog op de agenda. Nu lijkt deze uitrol door Google zeker in 2018 te komen. Waar draait het concreet om? Uw website moet op mobiel de juiste content snel tonen. Relevantie en laadtijden zijn bij de mobile first-index een van de pijlers! De gebruikerservaring moet juist op mobiele apparaten optimaal zijn.

Met alle nieuwe trends die zich op het gebied van SEO aandienen, is dit vakgebied nóg omvangrijker geworden. Het behalen van goede resultaten vraagt om expertise en een investering van uw tijd. Resultaten die wij graag met u willen behalen. Kom gerust eens langs op ons kantoor aan De Maessloot 3 in Rijnsburg om met ons van gedachten te wisselen. De koffie staat klaar!

12 december 2017