Ace Group, full-service internetbureau

Het is dan ook aan te bevelen dergelijke ontwikkelingen continu te volgen. Verschuivingen doen zich hevig voor in het gebruik van social media in Nederland. Om u deze verschuivingen te tonen brengen wij enkele interessante cijfers aan het licht.

Facebook

FacebookIn Nederland zijn 9.5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Dit is een groei die startte in 2012 en zich nog steeds doorzet. Dit houdt in dat nog steeds, steeds meer mensen Facebook gebruiken. In 2012 telde Facebook rond de 6 miljoen geregistreerde Nederlandse Facebook-accounts. Het mobiel gebruik van Facebook is ongekend. Wereldwijd gebruikt meer dan 90% van de Facebook-gebruikers het media mobiel.

Twitter

TwitterTwitter verliest in Nederland aan populariteit. Zo hebben steeds minder mensen Twitter op hun mobiel staan. In een jaar tijd heeft Twitter 250.000 mobiele gebruikers verloren. In mei 2012 werd de Nederlandse website van Twitter het meest bezocht en kende 4.407.000 bezoekers. In oktober 2016 werd het dieptepunt bereikt en had deze website 'slechts' 2.167.000 Nederlandse bezoekers. Een daling van meer dan 100%!

LinkedIn

LinkedinHet aantal Nederlanders op LinkedIn bedraagd in november 2016 6.097.000. Het laatste jaar is dit aantal redelijk stabiel. Van 2008 tot 2015 was dat wel anders. LinkedIn onderging in deze periode een groei van meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers. In het derde kwartaal van 2016 waren 60% van alle gebruikers op LinkedIn wereldwijd mobiele gebruikers. 

Instagram

InstagramOp moment van schrijven zijn geen relevante Nederlandse statistieken voor Instragram in te zien. Begin 2016 had Instagram 2.100.000 miljoen Nederlandse gebruikers. Wereldwijde statistieken zijn wel voorhanden. Instagram kent wereldwijd maandelijks 600 miljoen actieve gebruikers. Halverwege 2016 stond dit aantal op 500 miljoen en 2 jaar terug op 300 miljoen. Een enorme groei!

Pinterest

PinterestIn Nederland heeft Pinterest twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn. Het bezoek aan Pinterest klimt gestaag. Daar waar twee jaar terug Pinterest werd bezocht door 1,4 miljoen Nederlanders, is dit inmiddels opgelopen tot 1,8 miljoen Nederlandse bezoekers.

Snapchat

SnapchatDe groei van Snapchat is ongekend en hield social media afgelopen jaar aardig in zijn greep. Het medium is in relatief korte tijd uitgegroeid naar 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers wereldwijd! Deze actieve gebruikers sturen per dag in totaal wel zo'n 750 miljoen snaps. Dit heeft er toe geleid dat deze gebruikers de app per dag gemiddeld 25 tot 30 minuten gebruiken. In Nederaland zeggen 1 miljoen mensen de app te gebruiken.

Google+

GoogleplusGoogle+ wordt in Nederland maandelijks door 740.000 mensen bezocht, terwijl Google+ momenteel wereldwijd 20 miljoen maandelijks actieve gebruikers kent.

 

 Marktaandelen Sociale Netwerken

Wat zeggen deze cijfers voor uw social media strategie?

Bovenstaande cijfers geven u een goed inzicht welke social media in opkomst zijn of juist verzadigen. Deze ontwikkelingen geven aan dat fotocontent-media als Instagram en Snapchat fors aan populariteit winnen bij social media gebruikers in Nederland en dergelijke media wellicht een interessante toevoeging zijn aan uw strategie. Om tot deze overweging over te gaan moet u eerst bepalen hoe uw doelgroep eruit ziet en waar zij zich bevinden!

Moet u overgaan op Snapchat?

Indien u zich focust op een leeftijdscategorie van 14 tot 20 jaar kan Snapchat een interessant kanaal zijn om uw product of dienst te vermarkten. De volgersaantallen van organisaties op Snapchat zijn op dit moment echter nog laag. Een kwart van die organisaties zit nog onder de vijftig volgers, 58% zit onder de 500 volgers.

Moet u overgaan op Instagram?

Instagram is onder diverse leeftijdscategorieën razend populair. In de leeftijdscategorieën 14 tot 20 jaar en 21 tot 35 jaar is het gebruik van dit media enorm populair. Indien deze leeftijdscategorieën voor uw product of dienst relevant zijn is het zeker een tip om hier gebruik van te maken. Echter zijn geslacht en type klant (B2C of B2B) ook belangrijke overwegingen om over te gaan op een social media. 

Nog leuk om te weten. Bij mensen van 36 jaar en ouder is het vooral Facebook, LinkedIn en Google+ dat de klok slaat! Met name LinkedIn en Google+ (dankzij een koppeling met Google My Business) zijn aan te raden als uw doelgroep B2B is.

Hoe richt u uw social media strategie verder in?

Strategisch internetbureau Ace Group is bekend met het maken van deze beslissingen en helpt u verder met het inrichten en uitvoeren van uw social media strategie. Interesse? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

13 januari 2017