Ace Group, full-service internetbureau

De verwachting is dat tot 2020 de hoeveelheid online aankopen blijft groeien. De "Shopping Experiece" van online consumenten wordt door de jaren heen een steeds belangrijkere factor. Niet alleen online… Wij raden u daarom aan in te zetten op 5 online trends, te weten: Mobile-Shopping, Reverse Showrooming, Omni-Channels, Virtual Fitting Rooms en Mass-Customization.

Mobile-shopping

Het gebruik van een desktop computer neemt tot 2020 fors af. Dit komt ook tot uiting in het doen van aankopen via dit apparaat. De hoeveelheid online aankopen via een desktop krimpen tot 2020 fors in, dit terwijl het aantal aankopen via een tablet of mobiel apparaat fors stijgen. Bij diverse retailers (afhankelijk van de doelgroep) is al meer dan de helft van hun verkeer via mobiele telefoons of tablets afkomstig. Websites moeten dus verschillende beeldresoluties ondersteunen! 2015 is het jaar, waarin uw website/webshop responsive moet zijn. Ook Google verlangt dit en beloont dit met hogere rankings. Staat uw website/webshop nu nog hoog in de rankings, maar is deze niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Houd dan rekening met lagere rankings!

Omni-channel

Omni-Channel is de vervanger van Multi-Channel. Bij Omni-Channel gaat het voornamelijk om de merkbeleving van de klant. Klanten hebben hierbij een vrijheid om te kiezen wat, waar en wanneer ze producten kopen. Zo kan het zijn dat klanten uw producten online op uw website bekijken, vervolgens kopen in uw fysieke winkel en de bon willen ontvangen via een e-mail. Deze processen moeten allemaal geoptimaliseerd zijn, om optimale klantwaarde te creëren dat voortvloeit uit Omni-Channel.

In deze strategie kennen klanten geen verschil meer tussen de kanalen en moet de beleving van verschillende kanalen hetzelfde zijn. Dit betekent dat alle kanalen waar u uw producten verkoopt met elkaar verbonden moeten zijn. Uitstraling, content en beleving moeten altijd en overal gelijk zijn. Omni-Channel vraagt om afstemming en inspanning van verschillende afdelingen als IT, marketing en sales.

Dit houdt niet alleen in dat veel webshops een fysieke winkel gaan openen. Ook gaat er flink ingezet worden op meerdere online marketingkanalen. Affiliate programma’s, vergelijkingswebsites, socialmediakanalen, e-mailmarketingprogramma’s en marktplaatsen worden in 2015 steeds belangrijker.

Reverse Showrooming

Een geheel logische trend uit Omni-Channel is Reverse Showrooming. Reverse Showrooming betekent hoop voor fysieke winkels, mits zij dit combineren met online gebruik in de vorm van een webshop. De verwachting is dat consumenten weer terugkeren naar de winkel; echter alleen als zij het gewenste product kunnen vinden op uw website. Doordat al uw kanalen op elkaar afgestemd dienen te zijn, moet uw website wel al enorme klantbeleving scheppen!

Dit betekent houdt in dat uw lokale vindbaarheid optimaal moet zijn!

Virtual Fitting Rooms

Mensen blijven wantrouwig voor online aankopen. Niet voor niets is het totaal aantal retouren veel hoger dan bij fysieke winkels. Dit is fors te verminderen door in te spelen op de beleving van online consumenten. E-retailers gebruiken verschillende tools om online consumenten een zo goed mogelijk beeld te laten schetsen over het product. Dit noemt men Virtual Fitting Rooms en het maakt de online beleving een stuk aangenamer. E-retailers doen dit door zoom-in foto’s en grotere foto’s. Sommigen (als Superdry, klik op "Video") gaan zelfs verder en tonen op internet een hele paskamer!

Mass-customization

Klanten zijn kritisch. Klanten willen gehoord worden door bedrijven. Vraag hen daarom continu naar hun mening! De technologieën helpen hier sterk aan mee. Schroom dus niet om de klanten op welke manier dan ook mee te laten denken! De concurrentie is sterk en daarom dient u uw klanten op maat te bedienen. Zo bent u onderscheidend!

Mass-customization is hier een leuk voorbeeld van! Door middel van technologieën laat dit fenomeen klanten meedenken, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een jeans! Door kritische vragen wordt door klanten een perfecte jeans geschetst, geheel geschikt voor uw klanten.

Wereldwijde concurrentie

De online concurrentie beperkt zich niet meer binnen een gemeente, stad, provincie en zelfs land. Online consumenten zijn niet meer bang om in het buitenland producten te bestellen. De concurrentie over de grens gaat in 2015 nog veel verder groeien. Deze verschuiving biedt ook zeker kansen, want het wordt voor de buitenlandse consumenten natuurlijk net zo gemakkelijk om bij jou te bestellen! Als webshop dient u zich in 2015 natuurlijk ook te focussen op een goede internationale distributie en het gemakkelijk aanleveren van producten bij buitenlandse vergelijkingssites of affiliateplatforms. Als u deze punten goed hebt geregeld, zet u op een redelijk eenvoudige wijze een heel nieuw en internationaal exportkanaal op.

De toekomst biedt zowel perspectief voor online als offline winkels! Wat zeker is: een webshop mag niet meer ontbreken in uw verkoopkanalen. Hier begint het aankoopproces en in de toekomst nog vaker op een mobiel dan op een desktop. Ace Group biedt oplossingen op maat en stemt uw (internationale-) webshop af op uw fysieke winkel. Ook onderscheidt het zich door het creëren van een optimale klantbeleving voor uw (online-) consument.
Heeft u vragen over dit artikel of is uw interesse gewekt? Maak een vrijblijvende afspraak! U bent van harte welkom. Dan weet u zeker dat u het jaar 2015 met vertrouwen tegemoet kan zien!

9 december 2014