Ace Group, full-service internetbureau

Micro momenten

Onze dagelijkse routines (met de rol van mobiel hierin) zijn onder te verdelen in een aantal hoofdcategorieën, de zogenaamde ‘micro-momenten’. Deze korte momenten komen op wanneer we de smartphone raadplegen om informatie tot ons te nemen of een actie uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan momenten waarop u iets op wilt zoeken, gaan doen, ontdekken, kijken of kopen. Deze momenten, waarop we een hoge mate van actiebereidheid hebben en voorkeuren ontwikkelen, zijn DE momenten om gerichte advertenties te plaatsen. Dit kan op elk moment in de customer journey zijn, wees er dus bewust van welke advertentie wanneer gezien moet worden.

Wanneer u dus op de juiste manier en de juiste moment aanwezig bent, maakt u het verschil op beslissingsrijke momenten.  90% (bron) van de smartphone gebruikers heeft nog geen uitgesproken voorkeur wanneer ze hun zoek oriëntatie beginnen. Het switchgedrag van de consumenten maakt het dan ook mogelijk voor marketeers om deze kansen te benutten. Bent u er dan op het juiste moment? Dan is er een grote kans dat de consument uw product of dienst in overweging meeneemt!

Picture 1 Blog Micro Momenten

Hoe kan ik inspelen op deze micro momenten?

Mensen hebben meer keuzes dan ooit om hun behoeften tegemoet te komen - online en offline. Ze neigen dan naar hun smartphones om beslissingen te nemen, iets nieuws te leren, iets te bereiken, of een toekomstgericht doel aan te pakken. De beslissingen die genomen worden zijn dan gebaseerd op intenties en de context. Dit is de reden waarom zo veel merken zoekfuncties (zoals Google) gebruiken om vroegtijdig een indruk te maken en in de overweging te komen wanneer mensen meningen beginnen te vormen. 

Door binnen een traditionele benadering sterk te focussen op demografische kenmerken beperken marketeers en merken zich sterk, en verliezen ze de aansluiting juist op de momenten waarop het ertoe doet. Door rekening te houden met de intenties, context en verwachtingen stijgt de relevantie en bent u beter in staat de doelgroep te bereiken, en dus meer invloed uit te oefenen op het beslissingsgedrag.

Ik-wil-iets-weten: hierbij gaat het erom dat u informatie verspreidt over uw merk of product. Het gaat hierbij dus niet om een aanbieding of een verzoek tot promotie, dit kan eerder als vervelend worden ervaren. Zorg dus voor korte, gerichte en compacte informatie die makkelijk te lezen en relevant is.

Ik-wil-ergens-naartoe: in samenwerking met google maps is het heel makkelijk voor lokale bedrijven (zoals bijv restaurants of winkels) om gericht te adverteren voor mensen die in de buurt zijn. Zorg er dus voor dat u, wanneer de behoefte opkomt, lokaal zichtbaar bent voor consumenten in de omgeving.

Ik-wil-iets-doen: hierbij gaat het om ondersteunende informatie die u eenvoudig mobiel kunt raadplegen. Denk bijvoorbeeld aan recepten of instructievideo’s waarin uw product of dienst is opgenomen.

Ik-wil-iets-kopen: consumenten willen tegenwoordig overal over kunnen gaan tot een aankoop. Dankzij hun smartphone en het internet is de locatie waar ze zich bevinden ondergeschikt. Of ze zich nu bevinden in hun auto, thuis, in de winkel of taxi. Diegene die hen op dat moment het beste van dienst is, maakt de meeste kans. Verdiep u dus in het aankoopmoment om hier de beslissende slag te slaan. Belangrijke aanwijzingen hierin zijn veelgebruikte locaties, tijdstippen en het type apparaat voor de aankoop.

Picture 2 Micro Momenten

 

 

 

 

 

 

 

 

Mobiel is niet meer weg te denken uit onze samenleving en wordt steeds meer gebruikt als middel om beslissingen te nemen. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op of kom eens vrijblijvend op gesprek!

 

15 mei 2017