Ace Group, full-service internetbureau

Natuurlijk heeft strategisch internetbureau Ace Group het antwoord voor u klaar staan. Ace Group deelt met u de 5 belangrijkste SEO-trends, waarmee u komend jaar aan de slag gaat om betere rankings in de organische zoekresultaten te behalen.

Voice search dankzij Siri en Google Now

Voice search is een eerste SEO-trend die in 2017 erg belangrijk wordt. Siri en Google Now maken op dit moment dergeljke gesproken zoekopdrachten mogelijk. Voice search vergt een nieuwe manier van contentcreatie en -optimalisatie om zo de nieuwe generatie zoekopdrachten beter te bedienen. Gesproken opdrachten bestaan namelijk uit langere zoekwoordcombinaties, denk aan vragen en complete zinnen. De optimalisatie voor longtail-zoekwoordopdrachten moet dus nog een groter aandeel krijgen. De manier van zoeken verandert!

Mobile-first breek definitief door

In een recent artikel brachten we 'mobile-first' al onder aandacht. Als echte SEO-trend (en wellicht wel een van de belangrijkste) mag deze trend absoluut niet in dit rijtje ontbreken. Het aantal mobiele zoekopdrachten wint doorlopend terrein ten opzichte van zoekopdrachten vanaf een desktop. Google geeft mobiel in 2017 de voorkeur boven de desktop en dat heeft invloed op de zoekresultaten van Google. Dit vraagt onder andere om responsive websites met snelle laadtijden. De oplossing: Googles accelerated mobile pages (AMP’s), die 8 tot 85 procent sneller laden dan niet-AMP pagina’s.

Featured snippets

Google toont steeds vaker featured snippets. Er is al een toename van 500% procent zichtbaar. Deze uitgelichte resultaten geven antwoord op een vraag en kunnen het verkeer naar uw website aanzienlijk verhogen. Featured snippets zijn resultaten die op opvallende wijze terugkomen in de eerste 5 zoekresultaten op Google. Hier wilt natuurlijk iedereen zichtbaar zijn. De vraag is dan natuurlijk 'hoe komt mijn content terecht in deze featured snippets'? Het antwoord is simpel: schrijf overweldigende content die men graag wilt delen op internet, waarin u een duidelijke aandacht geeft aan een vraag en antwoord van uw doelgroep en longtail-zoekopdrachten. Het toepassen van structured data draagt hier ook aan bij. Structured data is microdata dat u toevoegt aan uw website, waardoor zoekmachines als Google uw website beter begrijpen.

Google RankBrain

Google RankBrain is een zelflerend (machine-learning) systeem of algoritme dat gebruikt wordt om zoekopdrachten beter te interpreteren (en als gevolg mogelijk zoekresultaten te rangschikken). Het is na content en links de belangrijkste ranking factor. Het is een stap richting de toekomst van zoekmachine-optimalisatie, die laat zien dat zoekmachines nog beter begrijpen welke intentie iemand heeft die een zoekopdracht plaatst. RankBrain is hiermee onder meer een oplossing voor het feit dat 15% van alle zoekopdrachten nog nooit eerder gezien zijn door Google. Een voorbeeld: U zoekt naar ‘elektrisch apparaat gat in muur schilderij ophangen‘. Ieder mens begrijp dat u op zoek bent naar een boormachine. Google heeft hier nog een beetje moeite mee. Door het lanceren van RankBrain komt uiteindelijk de boormachine naar voren in Google. Wat houdt dit voor u in? U hoeft in de toekomst minder rekening te houden met exacte zoekwoorden. Wanneer u veel gebruikt zoekwoordcombinaties komt uw website steeds beter tot uiting in de zoekresultaten.

App-indexing voor rijkere zoekresultaten

In 2017 gaat Google meer waarde hechten aan app-indexing. App-indexering zorgt zo voor rijkere zoekresultaten. Google indexeert apps al sinds juni 2014. Dit biedt enorme kansen voor website-eigenaren die een app (laten) ontwikkelen. Apps leiden op deze manier tot meer verkeer, conversies en installaties.

Zoekt u een strategisch internetbureau die deze trends implementeert in uw SEO-strategie? Maak dan eens vrijblijvend een afspraak met Ace Group. Wij bespreken de mogelijkheden met u onder het genot van een bak koffie.

 

25 november 2016