Ace Group, full-service internetbureau

‘Mobile first’

De ontwikkelingen rondom gaan zó hard, dat het nu prio nummer 1 is om websites en webshops volledig af te stemmen op mobiele gebruikers. Het gebruik van de smartphone is nu een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Als we snel iets willen opzoeken, pakken we meteen onze mobiel. Dagelijks checken we onze social media profielen en daarin worden we geïnspireerd. Dit biedt kansen om gericht te adverteren, maar dit verkeer moet wel op een webpagina terecht komen, die volledig is afgestemd op mobiel verkeer. Mobiele optimalisatie is meer dan alleen een responsive webdesign. Ook technische zaken als laadtijden, caching en comprimeren dienen op orde te zijn.

Als de website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, heeft het geen zin om onderstaande tips op te pakken.

(Live) video

In 2016 stak dit al de kop op, maar deze ontwikkeling zien we doortrekken naar 2017. Eén beeld vertelt meer dan 1000 woorden, dus een video van een minuut vertelt meer dan wat dan ook. Het interessante van het advertentiemodel is dat gebruikers de video 5 seconden moeten zien en dat pas kosten in rekening worden gebracht na 30 seconden. Dit is dan ook dé manier om te werken aan branding voor uw bedrijf, uw merk(en) en product(en). De ontwikkelingen in 2017 laten vooral de groei van live video’s zien.

AdBlockers worden omzeild

Voor adverteerders was dit in 2016 een grote bedreiging, maar platformen als Google en Facebook zijn druk bezig om de functionaliteiten van AdBlockers te omzeilen. Op deze manier blijven ze toch advertentie-inkomsten genereren. Deze ontwikkeling gaf wel een heel duidelijk signaal richting adverteerders om richtlijnen te gaan stellen. Advertenties moeten relevant zijn, niet irritant en niet te vaak zichtbaar. Wij juichen deze ontwikkelingen toe, want daarmee wordt de kwaliteit van advertenties vergroot. Daarnaast is het ook een signaal als bedrijf om te werken aan een goede content-strategie. Adverteren is een makkelijke manier om snel een groot bereik te realiseren. Een contentstrategie vraagt om een intensievere aanpak, maar resulteert wel tot een meer kwalitatieve lijst met volgers.

Budgetteren van adverteren

De advertentiekosten nemen jaarlijks toe nu het aantal adverteerders blijft toenemen. Dus het behalen van hetzelfde bereik in 2016 wordt duurder. Dat betekent óf meer budget voor hetzelfde bereik óf gerichter adverteren. Het zoeken van niches vraagt om een intensief proces van testen en experimenteren. AdWords biedt hier veel mogelijkheden voor en in combinatie met Google Analytics zijn dergelijke vraagstukken te monitoren.

Verandering van social media landschap

De grootste social media speler is WhatsApp, die in 2016 Facebook inhaalde. Ook YouTube en LinkedIn stijgen hard, terwijl het beursgenoteerde Twitter op weg is om richting het gebruikersniveau van Hyves te gaan. Twitter hoop een opleving te krijgen nu Google heeft aangegeven links in tweets mee te laten tellen voor linkbuilding, wat waardevol is om hoge rankings in de zoekmachines te behalen. Instagram en Pinterest groeien gestaag in 2017. 

Grafiek Trends

17 oktober 2016