Ace Group, full-service internetbureau

In content marketing doen in 2017 belangrijke wijzigingen voor die voor een verandering in de manier waarop we content creëren en verspreiden zorgen. In dit artikel gaan wij dieper in op de belangrijkste content marketing trends voor 2017. Indien u rekening houdt met deze belangrijke content marketing trends of zich hier tegen wapent, zal u uw doelgroep makkelijker vinden en aanspreken.

Mobiel

We horen u al denken. Weer mobiel? Ja! Mobiel first wordt in 2017 een nog belangrijke online marketingtrend dan in 2016. Zo ook binnen content marketing. Het responsive maken van uw website of webshop is echter niet meer het enige waar u rekening mee houdt in 2017 binnen de wijze hoe u content marketing uitvoert. Snelle laadtijden op mobile devices wordt bovendien essentieel. Vier op de tien mobiele bezoekers haken namelijk af als een webpagina er langer dan drie seconden over doet om te laden en lezen uw content dus niet. De oplossing: 'Accelerated Mobile Pages'. 2017 wordt het jaar van 'Accelerated Mobile Pages. Voor uw duidelijkheid: ''Accelarated Mobile Pages' zijn razendsnelle aangepaste HTML varianten van webpagina's. Deze zijn bedoeld om rijke content (met tekst, afbeeldingen, video's etc.) supersnel te laten laden op een mobiel apparaat. 

Meer clickbait

In 2017 komt er alleen maar meer clickbait. Clickbait is een techniek die gebruikt wordt door contentmarketeers om zoveel mogelijk klikken (bijv. via Facebook) naar de website te krijgen door middel van sensationele, maar ook vage koppen. Omdat Google recent kwam met een 'fast-checked-label' om nepnieuws en clickbait tegen te gaan, verspreidt clickbait zich meer en meer naar Facebook. Het Facebook-algoritme dat dit tegengaat, werkt namelijk niet goed. Reden te meer voor internetmarketeers om clickbait in 2017 meer toe te passen op Facebook.

Uitgaven aan paid media stijgen

Steeds meer mensen gebruiken ad-blockers. Dergelijke ad-blockers zorgen dat advertenties minder worden getoond. Dit heeft als resultaat dat de inkomsten van nieuws- en vakmedia dalen. Hier komt bij dat de opkomst Facebook als nieuwsbron dergelijke media ook niet helpt. De oplossing: advertorials. De verwachting is dat zowel nieuw- en vakmedia als bedrijven in 2017 meer advertorials publiceren. Het is een makkelijke manier van geld verdienen aan het plaatsen van content en de kosten zijn laag. Bovendien zien lezers het verschil tussen gesponsorde - en redactionele content niet eens!

Online medium 'Video' neemt een vlucht

Waar de opkomst van mobiel die van video de afgelopen jaren nog enigszins remde, zorgt een landelijke 4G-dekking er inmiddels voor dat mobiel en video minder in elkaars vaarwater zitten. Dit gegeven maakt het dat 2017 echt het jaar van video wordt. Volgens Facebook is het een kwestie van jaren, voordat dit medium alleen nog maar uit video bestaat. Ook Cisco is het erover eens: 75% van het totale internetverkeer van consumenten bestaat uit video.

Semantische content neemt toe

Het gebruik van virtual assistents in 2017 neemt toe, mede door het nieuws dat Microsofts automatische spraakherkenning op hetzelfde niveau zit als dat van de mens. De opkomst van deze virtual assistents kan er dan in 2017 voor zorgen dat contentmarketeers meer gebruik maken van semantische content van Schema.org, een techniek die o.a. Google helpt content beter te laten begrijpen waar het over gaat.

Strategisch internetbureau Ace Group is gespecialiseerd in het creëren en verspreiden van (video-)content via diverse kanalen. Indien u hulp nodig heeft met het opstellen van een dergelijke aanpak en / of ook de implementatie hiervan, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

9 november 2016