Ace Group, full-service internetbureau

Je hebt Facebook-pages, Google Plus-pages, LinkedIn-pages, maar waar moet je als ondernemer nu echt op letten? De bedrijfsvermeldingen op social media websites bieden veel kansen, maar er zit ook een schaduwzijde aan. In deze bijdrage wil ik je bij de hand nemen, je behoeden voor de valkuilen en bovenal de weg wijzen naar nieuwe- en bestaande relaties op social media. Stap in!

Social media profielen geven een kijkje onder de moterkap. Bij de opkomst van social media waren het vooral de persoonlijke profielen ter kennismaking. Voor bedrijven die zich primair richten op particulieren was dit een uitgelezen kans om met hun doelgroep in contact te komen. Bedrijven die een slechte vindbaarheid in zoekmachines hadden, kregen met social media een nieuw platform om snel en uiterst goedkoop de aandacht te trekken van nieuwe klanten. Ik ken veel bedrijven die op deze wijze leuke- en ludieke acties onder de aandacht konden brengen en daar - als trendsetters - meer belangstelling voor kregen dan waar ze ooit van konden dromen. Social media breken nieuwe wegen open en verkorten de afstand naar nieuwe- en bestaande klanten.

Facebook

In Nederland blijft Facebook maar aan populariteit winnen. Steeds meer bedrijven zetten een Facebook-bedrijfspagina op en proberen zoveel mogelijk mensen lid te laten worden. Dit is een uiterst krachtig wapen, omdat de geïnteresseerden nieuwe berichten willen volgen. Geef ze dan ook regelmatig aanbiedingen of tips en jouw volgers zullen op hun beurt dit ook weer onder hun netwerk gaan verspreiden. Normaal gesproken zijn olievlekken op de weg heel gevaarlijk, maar in social media-land levert dit juist extra kansen op. Ook al zijn de berichtgevingen negatief, je krijgt alle tijd en ruimte om dit om te buigen in iets positiefs.

Google Plus

Zoekmachinegigant Google wil op alle fronten de beste zijn en biedt sindskort ook bedrijfsprofielen aan. Facebook ligt alleen mijlen voor op Google Plus, maar Google beschikt over (veel) meer financiële middelen om sterkere motors aan te schaffen. Hoe meer Google-diensten je gebruikt, des te meer Google jouw website gaat waarderen. Hier zit ook weer een keerzijde aan, want Google denkt ook te weten welke richting jij op wil gaan en beïnvloedt daarmee de zoekresultaten. Dus in plaats van linksaf te moeten, stuurt Google je een andere richting op. Hou ze wel goed in de gaten, want de nieuwe ontwikkelingen zijn veelbelovend!

LinkedIn

Voor de bedrijven die zich puur richten op B-2-B, is LinkedIn het ideale platform. Alle social media websites kijken goed bij elkaar af en proberen elkaar op alle fronten voorbij te scheuren. De vrachtauto van LinkedIn is stabiel en weet door andere slimme trucs de kortste route te vinden naar nieuwe- en bestaande relaties. Vul het bedrijfsaccount zo volledig mogelijk in en voedt jouw volgers regelmatig met aantrekkelijk leesvoer.

Verkeersregels

Nu je een beetje weet hoe het social media-landschap te bieden heeft, kun je op weg gaan. Immers, ervaring doe je op wanneer je het daadwerkelijk doet. Hou de volgende verkeersregels in acht:
  • Bepaal vooraf jouw bestemming en de snelste route.
  • Hou je aandacht op de weg en verslap niet te veel.
  • Kijk niet opzij naar jouw concurrenten, maar ga je eigen koers.
  • Wees onderscheidend en geef jouw doelgroep een goede reden om jou te volgen.
  • Blijf goed zichtbaar, anders verliest het verkeer je uit het oog.
  • Je hoeft geen wegenbelasting te betalen; je kunt er gratis gebruik van maken!
  • Rij veilig en zeker niet te hard.
Heb je geen tijd, maar zoek je wel een goede chauffeur? Bel me dan even! Ik ben ervaren en heb al jaren mijn rijbewijs. Ik ben dan niet gratis, maar ik lever wel geld op.
Dit artikel is gepubliceerd in KOV magazine van december 2011.
25 november 2011