Ace Group, full-service internetbureau

Probeer deze 10 tips om een succesvolle social media strategie op te zetten en te onderhouden.

1. Ken uw doelgroepen

Natuurlijk weet u wie uw doelgroepen zijn, maar tegelijkertijd beseft u ook dat zij nogal divers zijn. De eerste stap is om die doelgroepen te benoemen en vervolgens probeert u te achterhalen wat hun gemene deler is. Mochten uw doelgroepen heel verschillend zijn, selecteer dan die groepen die u via social media kunt bereiken en interesseren voor uw bedrijf, producten en/of diensten.

2. Onderzoek informatiebehoeften

Beschrijf de geselecteerde doelgroepen in zogenaamde persona’s. Een persona is de beschrijving van één individu, die past binnen de beoogde doelgroep. Het is bijvoorbeeld een vrouw van 35 jaar oud, gehuwd, twee kinderen, houdt van mode en reddingszwemmen en werkzaam als secretaresse bij een bouwbedrijf met 75 medewerkers. Uiteraard zijn andere omschrijvingen denkbaar, maar het geeft een idee waar ik naartoe wil. Per geselecteerde doelgroep werkt u één persona uit en per persona brengt u de informatiebehoeften in kaart. Hoe uitgebreider des te beter en dat vraagt om een stukje klantinteresse en klantkennis.

3. Zoek passende social media platformen

Verkoopt u aan consumenten, dan is LinkedIn niet direct het juiste platform. Bestaat uw klantenkring uit B2B-bedrijven, dan is Pinterest niet meteen het platform waar ik aan zou denken. Binnen de lengte van dit artikel heb ik te kort ruimte om al die social media platformen apart te gaan beschrijven, maar het is goed te weten waar u uw pijlen op moet richten.

4. Welke platformen gebruiken concurrenten?

Natuurlijk hoeft u niet alles zelf te ontdekken. Bekijk eens goed hoe uw concurrenten gebruik maken van social media. Op hun websites vermelden zij vaak al hun social media profielen. Als ze daar niet op te vinden zijn, kunt u ook nog zoeken binnen de social media platformen zelf. Analyseer de manier waarop zij berichten schrijven (tone-of-voice), publiceren (veel weinig, lukraak of een vast patroon), wel/geen afbeeldingen, wel/geen video’s. Door dit te weten, is ook meteen duidelijk waarin uw kansen liggen.

5. Schrijf inhoud gericht op informatiebehoeften

Houdt bij het schrijven van berichten altijd de informatiebehoeften van uw persona(’s) in het achterhoofd. Kruip denkbeeldig in hun hoofd en weet wat hen interesseert. Door hier uw berichten op af te stemmen, vangt u sneller de aandacht en interesse. Schrijf ook met humor, interessante weetjes en wees bovenal menselijk.

6. Werk actief aan (het behouden van) relaties.

Elk social media platform kent volgers. Op Facebook proberen we likes te scoren en op LinkedIn zoeken we naar connecties. Hoe meer volgers uw bedrijfsprofiel en persoonlijke profiel, des te groter uw online bereik. Wijs ook uw werknemers hierop! Probeer de mensen te bereiken, die u kent en écht persoonlijk eens gesproken hebt. Ga hierin niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit.

7. Consistent publiceren

Dit is het lastigste onderdeel van allemaal. De eerdere punten zijn eenmalige acties of richtlijnen, maar nu komt het eropaan. Het daadwerkelijk schrijven en publiceren van berichten. Probeer een vaste regelmaat aan te houden van bijvoorbeeld twee berichten per week. Het aantal moet voldoende zijn om met regelmaat zichtbaar te zijn bij uw doelgroepen, niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Wie eens per 8 maanden een bericht plaatst, moet niet denken dat hij binnenstroomt met nieuwe orders. Het duurt vaak maanden om een goed bereik op te bouwen en daaruit de vruchten te plukken.

8. Investeer in social media bereik

Het zelf publiceren van berichten kunt u een extra boost geven door deze te sponsoren. Ook deze gesponsorde berichten kunt u inzoomen op uw persona’s met hun informatiebehoeften in een specifieke regio. Door gericht te targetten met een gesponsord bericht bereikt u naast uw bestaande relaties ook onbekende relaties maar die wél passen in uw persona. Deze personen komen daardoor op uw social media profiel terecht en vervolgens via uw website leidt het tot een lead.

9. Automatiseer delen op social media

Veel bedrijven zijn actief op Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest en ga zo maar door. Het schrijven en publiceren kunt u per social media platform doen, maar daarin gaat veel tijd zitten. Op internet zijn ook tools beschikbaar, waarmee u in één keer uw bericht op alle social media platformen kunt publiceren. Met deze tools – als Hootsuite – is het publiceren zelfs ook in te plannen. Dan kunt op eenmaal per week/maand alle berichten schrijven en die vervolgens inplannen voor publicatie. Dan houdt u de rest van de week over om gewoon uw ding te doen.

10. Evalueer resultaten

Een social media strategie is volledig meetbaar en daardoor weet u precies wat de effecten zijn. Het is daarom belangrijk om doelen te stellen en vervolgens te kijken of die dan ook behaald zijn. Experimenteer hier mee en onderzoek welke berichten wel of niet zijn aangeslagen bij het publiek en ook waarom dat wel of niet gebeurd is. Als Twitter te weinig respons oplevert, vraagt u zich dan af of er verbeterpunten te behalen zijn of ermee te stoppen. Levert LinkedIn veel op, steek hier dan nog meer energie in.

Social media is - mits het goed wordt aangepakt – intensief, maar het loont de moeite. Het maakt dat uw bedrijf zichtbaar is op internet. Uw doelgroep maakt dagelijks meerdere malen gebruik van social media en is daarom het ideale platform om gezien te worden. Wilt u hier eens kritisch naar laten kijken of heeft u een handje nodig? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak.

4 november 2016