Ace Group, full-service internetbureau

Social media is niet nieuw, dus er zijn talloze stumperds geweest die fout op fout hebben gemaakt, waar we van kunnen leren. Tientallen jaren geleden was vliegen niet zo veilig als nu. Programma's als "Aircrash Investigations" leggen alle denkfouten bloot, die de tragische ongelukken veroorzaakten. "Dankzij" deze problemen zijn oplossingen uitgewerkt, waardoor we nu veilig het luchtruim in kunnen op weg naar betere oorden. Gelukkig zijn denkfouten op het gebied van social media niet levensbedreigend, maar kunnen toch imagoschade opleveren!

Even wat tips:

  1. Ga doelgericht te werk. Bepaal voor jezelf wat je met ieder social media-account wil bereiken. Twitter, LinkedIn en Facebook dienen hun eigen doelgroep en hebben een eigen benaderingswijze. Dus wil je hier het meest uithalen, bepaal dan doelstellingen. Doelstellingen helpen namelijk bij het verzinnen van nieuwe, zinnige berichten.
  2. Ga niet spammen. Social media is erop gericht om contacten met bestaande relaties te onderhouden. Jouw volgers zijn niet geïnteresseerd in nutteloze kreten als: "Lekker op het terras met vriendinnen" of "Wat moet ik vandaag nou weer aantrekken?". Vertel mensen over jouw vakgebied, schrijf enthousiast en houdt zakelijk en privé absoluut gescheiden. Als je toch besluit om te spammen, werkt dit eerder tegen je dan dat het wat oplevert.
  3. Maak echte vrienden. Schieten met hagel kan een methodiek zijn, maar kwaliteit blijft altijd beter dan kwantiteit. Ik ken talloze voorbeelden van mensen met veel social media vrienden, maar ze kennen de helft van al die mensen niet eens. En dat is een slechte zaak, want al jouw social media inspanningen zijn tevergeefs omdat niemand jou daadwerkelijk kent. De meeste - en vaak de beste - aanbevelingen komen toch uit jouw eigen persoonlijke netwerk.
  4. Ga op persoonlijke titel te werk. Een bedrijfsaccount is niet sterk, omdat mensen zich minder snel aan een bedrijf hechten dan aan een persoon. Als ik in de kroeg sta, vertel ik over mijn werk bij Ace Group. Het bedrijf interesseert hen in eertse instantie minder dan de persoon. Zo werkt dit ook met social media. Treed daarom als individu naar voren, want hiermee kun je het bedrijf beter onder de aandacht brengen én vergroot je de betrouwbaarheid van je boodschap. Laat ook niemand anders voor jou reageren. Ik hoor ook nog wel eens dat mensen voor anderen reageren, omdat ze mee willen met de trend maar hierin geen tijd willen (of kunnen) investeren.
  5. Ga de discussie aan. Social media is voor iedereen toegankelijk. Als iemand kritisch over jou of over jouw bedrijf is, steek je kop niet in het zand door al die berichten te verwijderen. Ga de discussie aan en laat aan de wereld zien, hoe jij problemen kan ombuigen tot iets positiefs. Natuurlijk kun je niet iedereen tevreden stellen, maar je kunt wel laten zien, dat je de discussie niet uit de weg gaat. T-mobile stak ook de kop in het zand en werd hier door Youp van 't Hek genadeloos op afgerekend. Het resultaat: imagoschade voor T-mobile en Youp was 'the man'.
  6. Wees effectief. Het voordeel van internet is dat alles tot in den treuren meetbaar is. Als ondernemer heb je vaak van alles te kort en tijd is daar één van. Als je in de statistieken ziet dat je vanuit LinkedIn de meest waardevolle bezoekers krijgt en uit Hyves niets, dan weet je waar voortaan de meeste aandacht naar uit moet gaan. Statistieken van de website dienen als het ware als de omzetcijfers van jouw bedrijf; hierop baseer je dan je bedrijfsdoelstellingen. Ga ook zo met social media om.
  7. Blijf actief. Ga niet de ene week tientallen berichten plaatsen en vervolgens laat je maandenlang niets van je horen. Ikzelf betrap me hier ook wel eens op. Trouwens, hoe lullig kan het zijn dat als opdrachtgevers snakken naar de oplevering van hun product of dienst, terwij ze wel zien dat jij volop aan het Twitteren bent. Het feit is wel, dat als je met regelmaat berichten plaatst, dat je hiermee in gedachten bij jouw volgers blijft hangen. Dus ook al heb je weinig tijd, probeer jezelf hiertoe wel aan te zetten. Het is gewoon belangrijk om onder de aandacht te blijven. Goede voorbeelden zijn de actie van Bakkerij De Dulk (@echtebakkerdulk) met #gratistaart en ook @boetiekje timmert goed aan de weg. Laat je inspireren!

Vind niet opnieuw het wiel uit, want velen delen hun goede- en slechte ervaringen op het internet. Als je niets hebt met internet, maar wel de kansen ziet, kom dan even bij me langs! Met deze column heb ik maar beperkte ruimte, maar ik kan nog véél meer 'tips and trics' vertellen.

Jaap van Duijn (@jaap_acegroup)

15 juni 2011