Ace Group, full-service internetbureau

Anno 2015 verandert er in het gebruik onder uw doelgroep nogal wat, zo meldt Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Als u streeft naar optimaal rendement uit uw social media strategie, houdt u rekening met deze trends om zo op het juiste netwerk uw doelgroep aan te spreken. Onder diverse leeftijdsgroepen verandert de aanwezigheid op bepaalde social media. Als onderneming is het belangrijk op de hoogte te zijn van deze ontwikkelingen. Wellicht maakt uw doelgroep wel een switch naar een ander social media. Het is natuurlijk zonde als u uw energie steekt in verkeerde social media.

Twitter

In Nederland is een afname van 0,5 miljoen in het gebruik van Twitter. Het dagelijks Twitter gebruik neemt zelfs af met 1,5 miljoen. Onder jongeren is deze daling het meest zichtbaar. Liefst 26% van de jongeren stopt met Twitter gebruik.  Ook in de leeftijdsgroep 20-39 is een daling van 23% te zien. Opvallend: onder 65+ is een stijging van 29% te zien!

Facebook

Nederland gebruikt steeds meer Facebook. Liefst 9,4 miljoen Nederlanders gebruikt dit social media, een stijging van 5%. Onder verschillende groepen is wel een ontwikkeling zichtbaar. Jongeren gebruiken minder Facebook. Een daling van liefst 12% is zichtbaar. De oudere leeftijdsgroepen gebruiken Facebook echter steeds meer! Onder de groepen 40-64 en 65-79 is de groei explosief.

Instagram en Pinterest

De populariteit van social media met fotocontent groeit. Vooral jongeren en vrouwen zijn nadrukkelijk aanwezig op deze media. Het aantal Instragram gebruikers groeit met 29% naar 1,8 miljoen. 40% van alle Instragram gebruikers in Nederland maakt elke dag gebruik van dit netwerk. Liefst 50% van de jongeren gebruikt Instagram. Onder de groep 20-39 gebruikt 24% Instagram. Het gebruik onder ouderen is veel minder. Het gebruik van Pinterest neemt toe van 1,1 miljoen naar 1,6 miljoen gebruikers. Liefst 84% van deze groep is vrouw! 20-40 jarigen zijn het meest actief op Pinterest.

Youtube

Youtube is in Nederland na Facebook het meest gebruikte sociaal netwerk. Liefst 6,8 miljoen Nederlanders gebruiken Youtube. Daarnaast is Youtube na Google de grootste zoekmachine wereldwijd. Adverteren op dit netwerk is heel sterk in trek, des te meer omdat de kosten voor adverteren op dit netwerk zeer laag liggen. U betaalt pas, nadat mensen uw video-advertentie langer dan 30 seconden bekijken. De combinatie van beeld, beweging en geluid creëren een enorme beleving bij uw doelgroep. Daarnaast biedt adverteren op Youtube enorm goede targetingopties. U target op o.a. demografie, onderwerp en interesse. U toont uw video-advertentie zelfs aan eerdere bezoekers van uw website.

Als u een oudere doelgroep heeft is het raadzaam in te spelen op netwerken als Facebook. Indien u een jongere doelgroep heeft raden wij u aan media met  fotocontent als Instagram te gebruiken. Via Youtube legt u op een onvergetelijke manier klantcontacten, omdat u hier het gerichtst inspeelt op uw doelgroep. Adverteren op Youtube levert u de juiste klanten. Ace Group is door haar specialisatie in Google Adwords bekend met de mogelijkheden op Youtube. Wij zetten niet alleen uw video-campagne op. Ook zijn we specialist in het maken van onvergetelijke video’s! Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

 

 

5 februari 2015