Ace Group, full-service internetbureau

Focusverandering

Het liefst vergelijk ik een website met een kledingwinkel. Een kledingwinkel doet er alles aan om continu een onderscheidend assortiment aan te bieden. De winkel is zodanig ingericht, dat iedereen de ruimte heeft om de kledingstukken te bekijken en te passen. Ook mensen in een rolstoel moeten gemakkelijk door de gangpaden kunnen rijden. Als het ‘seizoen voorbij’ is, treffen de ondernemers weer aanpassingen voor de presentatie van de nieuwe nóg mooiere collecties. Winkeliers hebben hun zaakjes vaak goed op orde en doen er alles aan om het winkelplezier te blijven verbeteren.

Toegankelijk

Als ik dit beeld vertaal naar een website, dan zie ik een ondergeschoven kindje. Het krijgt nauwelijks aandacht, maar in veel gevallen trekt de website meer bezoekers dan klanten in de winkel. Een gemiste kans dus! Websites zijn vaak traag, houden onvoldoende rekening met verschillende apparaten en al helemaal niet met mensen met een beperking. Een website trekt maandelijks vaak meer bezoekers dan een winkel, dus waarom krijgt dit zo weinig aandacht?

Toenemend internetgebruik

Veel winkeliers zijn het met mij eens dat hun klanten mondiger zijn geworden. Ze weten precies wat ze willen kopen. Winkeliers hoeven het vaak alleen maar af te rekenen. Alle voorbereidingen doen mensen op het internet: van jong tot steeds ouder. Het is een feit dat mensen op het internet zoeken naar specifieke producten, en het alsnog kopen in een fysieke winkel. Hoeveel meerwaarde heeft het dan dat klanten het op de eigen website vinden en vervolgens naar de winkel gaan om het te kopen? Dit geeft natuurlijk zoveel meer vertrouwen en klantbinding!

Smartphones, iPads

In het jaar 2011 zijn meer iPads en iPhones verkocht, dan Apple-computers en –laptops in 28 jaar! De iPad gooide het internetgebruik volledig op zijn kop. Mensen doen hun pc of laptop de deur uit en kopen massaal een iPad. In veel huishoudens liggen zelfs meerdere iPads. Dit geldt ook voor de huishoudens van winkeliers … maar op de vraag of hun website hierop afgestemd is, krijgen ze een kleur op hun gezicht.

If you can’t beat them …

De website krijgt te weinig aandacht, omdat veel ondernemers zich onvoldoende bewust zijn van de kracht van het internet. Het wordt nu tijd om de ogen te openen en het internet aan te boren als nieuwe goudmijn. Het internet vormt geen bedreiging voor winkeliers. Sterker nog, een goede webshop in combinatie met een fysieke winkel levert alleen maar een nóg betere positie op. Bijvoorbeeld voor retouren, passen, deskundige klantenservice, etc.

Zie uw website niet als een ‘moetje’, maar als een verlengstek van uw winkel of bedrijfsactiviteiten. Kranten verliezen terrein en het grootste bereik van krantadvertenties ligt in de prullenbak. Ik wil hier niemand mee beledigen, maar dit is voortgekomen uit de kracht van internet. Investeer in een goede website en geef het de juiste aandacht. Graag kom ik vrijblijvend langs!

3 mei 2012