Ace Group, full-service internetbureau

Growth hacking is een denkwijze om gericht te werken aan het behalen van resultaat. Daarbij liggen keuzes op basis van data ten grondslag en worden onderbuikgevoelens getoetst en niet halsstarrig vast gehouden.

‘Hacken’ heeft een negatieve lading, maar in ons jargon zijn het ‘kleine aanpassingen’. Dus ‘growth hacking’ zijn kleine aanpassingen met groei als resultaat.

Weinig tijd maar wel resultaat

Ondernemers hebben weinig tijd maar willen wel resultaat. Dus geen eindeloze plannen uitwerken en geforceerd te werk gaan aan vooraf bedachte tactieken. Bij Growth hacking ligt de focus op snelle acties maar bovenal op groei. Als een marketingactie werkt, dan opschalen. Zo niet, dan afkappen. Het is een kwestie van testen, optimaliseren, testen en vooral leren. Leer waar klanten gevoelig voor zijn en speel daar goed op in.

Optimalisatie is de sleutel tot succes!

Ik zie dat veel ondernemers het voor hun website belangrijk vinden om hoge bezoekersaantallen te hebben. Daar investeren ze veel geld in, alleen hebben ze geen idee of ze dit ook daadwerkelijk terugverdienen. Natuurlijk is het belangrijk om bezoekersaantallen op de website te hebben, maar het is waardevoller om meer bezoekers tot actie aan te zetten. Als op een webshop het conversieratio (is verhouding tussen het aantal orders en bezoekersaantallen) wordt verdubbeld, dan behalen we zonder extra bezoekersaantallen een verdubbeling van de omzet. Dus wat kleine aanpassingen op de website maken een groot verschil. Optimalisatie is de sleutel tot succes! En de tools om inzicht te verkrijgen tot het gedrag van bezoekers op de website worden steeds geavanceerder én goedkoper.

Ook voor lokale ondernemers

Denk niet dat alleen webshops online hun geld verdienen. Lokale ondernemers laten zóveel kansen liggen. Google zet juist flink in op personalisatie en lokalisatie: bezoekers krijgen op basis van hun zoekgedrag relevante zoekresultaten en lokale websites komen daardoor hoger in de rankings. Ondanks alle inspanningen van Google, blijven vele lokale ondernemers achter, omdat zij aannemen dat klanten toch wel naar hun winkel komen. Recente onderzoeken laten zien dat mensen al hun onderzoek op de smartphone doen en heel gericht naar de winkel gaan om daar hun aankoop te doen (als ze het al niet online doen). Met Growth hacking worden acties gewoon ingezet en op basis van de verzamelde data worden de vervolgacties hierop aangepast.

Ook voor MKB

Voor bedrijven zonder webshop is Growth hacking ook de sleutel tot succes. Bied toegevoegde waarde voor klanten en maak gebruik van online tools. Stuur klanten e-mails en zie precies in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn. Voor salesmedewerkers is deze data weer relevant om daarop in te spelen tijdens klantcontacten. Breng vervolgens in kaart hoeveel offerte-aanvragen via de website leiden tot opdrachten en wat de gemiddelde omzet is. Zet vervolgens verschillende online- of offline-campagnes in en weet welke campagnes het beste bijdrage aan het realiseren van meer offerteaanvragen (en dus meer omzet).

We leven in een digitaal tijdperk en we hebben zoveel data. Data biedt kansen als je er gericht mee om gaat. Statistieken, social media, e-mailmarketing en websites zijn misschien niet de sterkste kanten van u als ondernemer. U wilt alleen resultaat. De kansen liggen voor het grijpen en het is een kwestie van doen: testen, optimaliseren, testen. Een goede website vormt hierin de basis en dat wordt aangevuld met een slimme toolset. Wilt u ook groeien in 2018 met Growth hacking? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

6 december 2017