Ace Group, full-service internetbureau

Deze nieuwe leefwijze is van invloed op de manier hoe we met internet omgaan en daar nóg afhankelijker van worden. Ik wil u wat tips geven voor verbeterpunten aan uw online strategie, waar u vanaf 2018 uw voordeel mee kan opdoen.

Locatie

Dankzij de geo-coördinaten weet de smartphone exact waar u bent en welke bedrijven om u heen gevestigd zijn. Voor retailers en horeca is dit belangrijke informatie om op in te spelen. Als iemand trek heeft, zoeken ze op de smartphone naar de dichtstbijzijnde restaurant en op basis van het aantal positieve reviews, wandelen meer klanten binnen. Het is dus cruciaal, dat u lokaal goed vindbaar bent, actief aanstuurt op positieve reviews én dat uw website optimaal werkt op een smartphone.

Personalisatie

Dagelijks worden we overspoeld met informatie en worden we dan ook steeds selectiever. Zo maar een nieuwsbriefje versturen naar al uw klanten en relaties, levert dus niet het gewenste response. In al die informatie zoeken uw klanten juist naar zaken die voor hen relevant zijn. Zij zijn meer gebaat aan informatie op maat, dan aan uw online zichtbaarheid. Dit is moeilijk en dat vraagt ook om een goede inrichting van uw klantendatabase. Wanneer u een nieuwsbrief stuurt met Ajax shirts naar klanten, die in het verleden ook Ajax shirts bij u kochten, behaalt u veel meer response dan bij klanten die in het verleden een Feyenoord shirt kochten. Dit klinkt logisch, maar veel bedrijven gaan hier niet goed mee om en sturen klakkeloos al hun aanbiedingen naar iedereen. Zorg voor relevantie en uw omzet neemt toe.

Mobile

Zeker 80% leest e-mail op hun smartphone en nog groter is het aandeel op social media. Het aantal zoekopdrachten in Google ligt inmiddels voor een smartphone hoger dan op een desktop. Alles wijst op mobile-first. Uw marketing-campagnes hebben geen kans van slagen als uw website niet geoptimaliseerd is voor smartphone-bezoekers. Denk nou niet dat u er al bent als uw website responsive is. Ja, dat is belangrijk, maar denk ook aan snelle laadtijden en een gebruiksvriendelijk klikgedrag. Bekijk voor de grap uw website op uw smartphone en beoordeel deze eens op deze punten. Stap dan in het hoofd van uw (potentiële) klant en bedenk dan of u wel met deze partij zaken wil doen op basis van uw smartphone-ervaring.

Mobile-first is echt een specialisatie en een belangrijk aandachtspunt voor élke ondernemer. Mis de boot niet! Op dit moment al zien wij bij diverse B2C-bedrijven een mobile-desktop verhouding van 85% vs 15%. Bij de B2B-bedrijven gaat het richting 40% vs 60% (vorig jaar nog 25% vs 75%). De feiten liegen er niet om, maar waarom blijven zoveel websites daarin achter? Neem gerust vrijblijvend contact op. Mobile-first = future-proof.

18 september 2017