Ace Group, full-service internetbureau

Het is u vast niet vreemd. U bent opzoek naar een nieuwe TV en bezoekt de website van de Media markt. U plaatst de nieuwe tv in het winkelmandje, maar op het laatste moment besluit u toch om niet tot aankoop over te gaan. Wanneer u dan vervolgens op Facebook gaat rondstruinen komt u ineens advertenties tegen van de tv die u zojuist in het winkelmandje heeft geplaatst. Dit is een vorm van dynamische remarketing en biedt de mogelijkheid om producten aan te bieden die zojuist zijn bekeken of in het winkelmandje zijn geplaatst. Deze advertenties keren dan terug op andere kanalen zoals bijvoorbeeld op Facebook en Nu.nl, om u te overtuigen tot aankoop over te gaan. 

Cookies

Door veranderende wet- en regelgeving zijn websites verplicht aan de lezer toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Cookies zijn een soort online volgers (een klein stuk tekstbestand die op de browser wordt opgeslagen om eventuele voorkeuren en instellingen te onthouden), waarmee ze u als internetgebruiker identificeren op één of meerdere plaatsen op het web.

Gepersonaliseerde advertenties

Gepersonaliseerde advertenties hebben ontegenzeggelijk voordelen voor de ontvanger. Vergeleken met niet-gepersonaliseerde (‘massa-’) advertenties sluiten ze beter aan bij de behoeften waardoor ook de relevantie groter is: op het juiste moment wordt het juiste aanbod aan de juiste persoon gedaan. Hierdoor wordt het informatie-zoekproces veel efficiënter; er hoeft immers niet verder te worden gezocht. Onderzoek op het terrein van gepersonaliseerde advertenties laat verder zien dat een aanbod dat goed past bij de behoefte van de consument kan leiden tot hogere aankoopintenties, terwijl een niet-passend aanbod leidt tot irritatie. Om een advertentie aan te passen aan de behoeften van de ontvanger is persoonlijke informatie nodig, en hoe beter het maatwerk, hoe persoonlijker de benodigde informatie is. Er zou een ongewenst niveau van kennis van het individu kunnen worden gehanteerd waardoor gepersonaliseerde advertenties kunnen leiden tot gevoelens van indringendheid die de aandacht van de inhoud van de boodschap afleiden. Bij sommige gebruikers ligt het gevoelig als bijvoorbeeld persoonlijke gegevens zoals naam en adres worden onthouden. 

Onderzoek

Uit onderzoek, uitgevoerd door IPG Media Lab en Yahoo, blijkt dat personalisatie op basis van locatie het beste werkt in het verhogen van merkvoorkeur (55%). Vervolgens volgen advertenties gebaseerd op bezochte social media sites met 51%, zoektermen met 51% en eerdere aankopen met 50%. Wees er dus van bewust dat personalisatie voor vele een positieve effect heeft, mits de gevoelens van indringendheid niet de aandacht van de boodschap afleiden.

Personalisatie heeft dus effect. De consument wil ook graag gepersonaliseerde content. De rede? Het biedt relevantie en scheelt een hoop tijd, zegt 55% van de consumenten. Maar op welke elementen moet personalisatie worden toegepast? De meeste consumenten zeggen demografie (zoals leeftijd en geslacht, 48%) en sitegewoontes (zoals tijdstip van de dag en eerdere exposure van reclame, 49%). Maar getest met gepersonaliseerde advertenties blijken consumenten het beste te reageren op reclame gericht op waar (Geografisch) iemand is en wat (surfgedrag) hij online doet.

Andere weetjes:

- Vooral op de mobiel wil de consument meer personalisatie.
- Hoe jonger de consument, hoe liever hij gepersonaliseerde reclame heeft.
- Personalisatie wordt gewaardeerd als het om een lastige koop gaat, bijvoorbeeld een auto of een vakantie. 

Contextuele advertenties

Dit type van adverteren gebruikt het surfgedrag van de personen die getarget worden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar hun zoekopdrachten en de websites die ze bezoeken. De data die hieruit voortvloeit zijn goede indicatoren om te kijken waar de interesses en behoeftes van de personen liggen. Tevens zijn er vaak psychografische gegevens (interesses, attitudes en waarden) beschikbaar. Deze worden daarna gebruikt om te coördineren welke advertenties deze persoon uiteindelijk te zien krijgt.

Geografische targeting

Geotargeting richt zich meer op de geografische locatie van de doelgroep. Dit is handig voor kleinere retailers of ondernemers die hun zaken graag in de buurt doen. Bijvoorbeeld voor een restaurant gevestigd in Valkenburg kan het zeer interessant en efficiënt zijn om getargete advertenties uit te sturen naar personen die binnen een bepaalde straal rondom Valkenburg zijn of wonen.

Retargeting

Deze vorm van adverteren laat u opnieuw kennis maken met producten of diensten, waar u al eerder een keer naar gekeken heeft. Deze advertentie kan dan terugkomen op allerlei platformen zoals Facebook, Google, Youtube of andere third-party websites. Dit is handig voor twijfelende of vergelijkende bezoekers!

Benieuwd naar andere mogelijkheden met betrekking tot gepersonaliseerde advertenties?
Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. De koffie staat alvast klaar!

28 april 2017