Ace Group, full-service internetbureau

User -preference -Google -Plus -One -Facebook -Like -and -Twitter -Follow
Linkbuilding blijft een belangrijke factor voor het behalen van een goede vindbaarheid in zoekmachines. Hoe meer links vanuit andere websites naar de eigen website, des te beter de rankings. Linkbuilding is gericht zoeken naar nieuwe links en het blijft vaak een vergeten kindje. Dankzij de komst van social media is het gemakkelijker geworden.

Likes (Facebook)

Social media website Facebook biedt al enige maanden de mogelijkheid om een webpagina te "liken". Het is kinderlijk eenvoudig om een "Like"-button op de website te plaatsen. Facebook-gebruikers kunnen hiermee aangeven dat ze de website of zelfs een specifieke webpagina leuk vinden. De volgers worden van de link op de hoogte gesteld en zien uw website in de overzichten terugkomen. Niet alleen volgers zien dit, ook zoekmachines maken hier dankbaar gebruik van. Afhankelijk van de privacy-instellingen zijn "Likes" te indexeren en omdat Facebook een populaire website is, dragen "Likes" bij aan het vergroten van de linkpopulariteit.

Plus 1 (Google)

Vorige maand (augustus 2011) lanceerde Google zijn "Like"-variant: de +1. Steeds meer websites plaatsen een +1-icoontje. Ook de zoekresultaten van Google bevatten allen een +1-icoontje. Daarmee kun je als gebruiker aangeven de webpagina of zoekresultaat belangrijk te vinden. Google koppelt de +1-reacties aan een website en hoe meer +1-reacties des te beter dit uiteindelijk voor de vindbaarheid is. De +1-reacties worden opgeslagen aan het profiel van de gebruiker. Deze gebruikersinformatie wordt door Google geïndexeerd en zodoende kunnen websites extra linkwaarde opbouwen.

Het is uiterst eenvoudig om de "Like"- en "+1"-button in de website in te bouwen. Om het gebruik ervan te meten, registreren we de clicks in het statistiekenpakket Google Analytics. Door aandacht te besteden aan linkbuilding vergroten we de vindbaarheid in de zoekmachines.
Wilt u ook beter gevonden worden in Google? Neem dan contact op met Jaap van Duijn, de zoekmachinespecialist van Ace Group.
7 oktober 2011