Ace Group, full-service internetbureau

Zeker als je kijkt naar de volgende cijfers.

69% van de smartphonegebruikers voert meteen een mobiele zoekopdracht uit wanneer een behoefte opborrelt

Als je op zondagmiddag gezellig bij de schoonfamilie op visite bent en je wil weten wat Ajax en Feyenoord gedaan hebben, zie je verschillende personen meteen hun mobiel induiken. Binnen enkele momenten hoor je de standen en gaat het daarna alleen nog maar over voetbal. Een herkenbaar voorbeeld waar velen van ons zich schuldig aan maken. Dit gedrag zien we ook terug op het moment dat we een vakantie willen boeken, een nieuw koffiezetapparaat willen kopen en vul de lijst verder maar aan.

76% van de gebruikers die via de mobiel een lokale zoekopdracht deden, bezochten de betreffende winkel binnen één dag en maar liefst 28% kocht daadwerkelijk iets

Zoekmachines houden rekening met de locatie waar iemand zich bevindt. Als je in een onbekende plaats rijdt en je hebt trek, zoek je naar een restaurantje. Op de smartphone is dit heel eenvoudig. Als ondernemer is het cruciaal om hierop in te spelen en als je hier nog niets mee doet, mis je wellicht de boot. De generatie 18 tot 24 jaar zijn letterlijk met de smartphone opgegroeid en die weten niet beter. Generaties van 40 jaar en ouder weten nog van de tijd zonder computer en die zijn langzaam met het internet vergroeid. Onze kinderen houden we al sinds hun geboorte zoet met een iPad, waarin ze al heel snel hun weg weten.

Wacht niet langer!

Wacht niet langer en zorg ervoor dat de website mobiel vriendelijk is. Mobiel vriendelijk gaat verder dan alleen een responsive webdesign (dat is een techniek waarbij de website zich automatisch schaalt naar het type beeldscherm). Het hebben van snelle laadtijden is voor smartphone-gebruikers nog belangrijker dat een visueel aantrekkelijk webdesign. Natuurlijk moet het er goed verzorgd uitzien, maar snelheid is het belangrijkste. Misschien herken je het zelf wel dat je ongeduldig wordt als de website van de Belastingdienst niet snel genoeg laadt.

Pak het goed aan

Alleen het hebben van een website is niet voldoende, dus dat vraagt om een bredere aanpak om mensen online te bereiken en daadwerkelijk aan hun balie te krijgen. 71% kijkt online video, 52% gebruikers messaging apps (als WhatsApp) en 51% social media websites. Voor het opbouwen van naamsbekendheid raad ik aan om traditionele media meer los te laten en meer te focussen op online. Uiteraard is dit voor mij preken voor eigen parochie, maar cijfers ondersteunen al mijn bevindingen. Mensen oriënteren zich steeds vaker via hun smartphone en die trend zet zich de komende jaren verder door. Niet voor niets klagen velen dat in het restaurant of op bezoek bij schoonfamilie dat mensen vaak in hun mobiel zitten. Sociaal gezien heeft de samenleving nog wat stappen te maken, maar commercieel gezien kunnen we er niet meer omheen.

Wil je er eens vrijblijvend over sparren, bel me dan gerust mobiel: 06-51142459

20 april 2017