Ace Group, full-service internetbureau

Persoonlijker

De basis van Facebook was altijd dat personen met elkaar konden communiceren via een open online platform. Facebook groeide uit tot een autoriteit en veel bedrijven zagen hierin kansen. In eerste instantie door een pagina aan te maken en berichten te delen. Later kwamen hier de advertentiemogelijkheden bij. Op een gegeven moment verdween het persoonlijke karakter, dus Facebook besloot om in te grijpen. En hoe.

Natuurlijk bereik

Aan de ene kant wil Facebook dat persoonlijke gebruikers blijven communiceren met vrienden en familie via het platform. Aan de andere kant verdient Facebook grof met advertenties. Veel bedrijven hadden een sterke positie doordat zij regelmatig berichten publiceerden. Nu Facebook dit aan banden heeft gelegd, zijn bedrijven veelal verplicht om hun berichten te sponsoren (dus betalen) om een groot bereik te blijven houden. De advertentiekosten van Facebook waren altijd wel behapbaar, maar de verwachting is dat de hoogte hiervan snel gaat toenemen.

Meer betalen

Gesponsorde berichten blijven natuurlijk een hoog bereik houden. Het advertentieplatform van Facebook is interessant en dat blijft het ook wel. Maar nu meer bedrijven er alles aan gaan doen om een groot bereik te behouden, gaat de advertentiekosten snel oplopen. Bedrijven die niet meer willen gaan betalen, dienen dus hun advertenties beter te targetten.

Toch gewoon berichten plaatsen?

Wordt het dan zinloos voor bedrijven om nog berichten op Facebook te blijven plaatsen? Zeker wel, maar de spelregels zijn veranderd:

  • Like and share-acties worden afgestraft. Niet meer doen dus …
  • Reactie-berichten worden afgestraft. Dit zijn berichten, waarin opgeroepen wordt om te reageren met een specifiek icoontje. Niet meer doen dus …

Facebook wil graag de interactie, dus stel open vragen, ga de discussie aan met personen en als u berichten publiceert met de bedrijfspagina laat medewerkers de berichten delen met hun persoonlijke accounts (mits zij daarvoor openstaan natuurlijk). De makkelijkste manier is natuurlijk om berichten te sponsoren, maar organisch blijft altijd het meest succesvol.

15 januari 2018