Ace Group, full-service internetbureau

Persoonlijk

Een website kan waardevolle informatie verzamelen over iemands wensen. Goede CRM-pakketten doen dit ook. Maar hoe verkrijg je al die informatie? Je kunt het de mensen persoonlijk vragen, maar dat is nogal tijdrovend. Dankzij Facebook en LinkedIn ligt deze informatie gewoon op straat. Je staat versteld hoeveel informatie over iemand te verzamelen is met alleen een simpel e-mailadres. Op social media geven mensen zich – soms letterlijk – helemaal bloot. Het is dan kinderlijk eenvoudig om waardevolle informatie over hobby’s, interesses, opleidingen en persoonlijke informatie te verzamelen. Het verrijken van de mailinglist-data biedt een krachtige basis voor e-mailmarketing.

Segmentatie

Een voetballiefhebber wordt extra geprikkeld wanneer hij een nieuwsbrief ontvangt, waarin een duidelijke relatie naar de sport wordt geboden. Logisch toch? Maar veel bedrijven sturen maar wat rond en klagen achteraf als de campagne niet het beoogde resultaat behaalt. Blijkbaar is de mailing niet interessant genoeg geweest. Een goede mailinglist heeft per e-mailadres zijn informatie verrijkt. Social media zijn – zoals hiervoor beschreven – een handig hulpmiddel. Een scherpschutter is effectiever dan een boswachter die met hagel schiet. Beiden raken hun doel, alleen verspilt de boswachter meer kogeltjes. Segmentatie filtert de mailinglijst op specifieke kenmerken en door daar de inhoud van de mailing op af te stemmen, vergroten we hiermee het succes van de campagne.

Meetbaar

Anders dan offline mailings is de effectiviteit van de nieuwsbrief tot op de klik meetbaar. Een offline mailing is ook zeker waardevol, maar dient een ander doel dan digitale nieuwsbrieven. Digitale nieuwsbrieven zijn sneller te ontwikkelen, goedkoper en tot op de klik is bekend wat ermee gebeurd is. Daarnaast is het de kunst om door SPAM-filters toegelaten te worden en nog meer: de aandacht van de ontvanger te pakken.

Een gemiddelde e-mailcampagne (door Ace Group verzorgd) heeft een openingspercentage van 30% en een doorklikpercentage van meer dan 6%. Bij 2000 mails wordt de mail door 600 personen geopend en 120 personen klikken vervolgens op een link in de mail. Deze ‘klikkers’ komen op de website terecht. De nieuwsbrief zorgt voor geïnteresseerde bezoekers. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan draagt een nieuwsbrief bij aan extra kopers. De resultaten bij segmentatie zijn twee keer zo hoog, dus een goede e-mailcampagne is goud waard.

Is een digitale nieuwsbrief voor iedereen succesvol? Nee, net zo min als een tv-reclame op de landelijke zenders voor een groenteboer. Een digitale nieuwsbrief moet een doel dienen, gericht zijn op een specifieke doelgroep en verwijzingen bevatten naar relevante informatie op de eigen website. Ace Group beschikt over de kennis en de ervaring om een goede mailinglijst te beheren én nieuwsbrieven op te maken. Interesse? Stuur dan een mailtje naar jaap@acegroup.nl.

19 maart 2013