Ace Group, full-service internetbureau

Waar Google voorheen desktop-rankingsignalen als leidraad nam voor het bepalen mobiele rankings (en in mindere mate mobiele-rankingsignalen), daar worden nu rollen in 2017 compleet omgedraaid. Signalen op mobiele websites worden namelijk leidend voor het bepalen van mobiele organische zoekresultaten. 2 jaar terug zette Google hierin de eerste stappen richting 'mobile-first' door zoekresultaten te voorzien met het label ‘Mobiel’. Er waren toendertijd slechts geruchten dat niet-mobiele websites slechter werden geïndexeerd. Websites die mobiel niet ondersteunen worden in 2017 geconfronteerd met slechtere posities in de mobiele zoekresultaten.

Wat moet u met uw website doen?

De wijze hoe uw website(-s) is opgebouwd en wordt aangeboden aan Google is aan wijzigingen onderhevig. Als uw website al responsive is en dus mobiel ondersteund, hoeft u zich geen zorgen te maken. U ondervindt in 2017 voordelen van op den duur betere rankings. Indien uw website(-s) nog niet responsive adviseren wij u nog voor 2017 actie te ondernemen en uw website responsive te (laten) maken. Ook een mobiele light-versie van de desktopversie is in 2017 zelfs niet meer voldoende om in 2017 te genieten van de voordelen van 'mobile-first'. Omdat mobiel ‘leading’ wordt in de mobiele zoekresultaten en een mobiele light-versie van de desktopversie minder content bevat zullen uw rankings teruglopen. Ook in deze situatie adviseren wij uw website meteen responsive te (laten) maken.

Als u 'mobile-first' echt serieus wilt nemen is het responsive maken van uw website niet voldoende. Begrippen als 'pagespeed' en 'structured data' zijn tevens belangrijke begrippen in het kader van 'mobile-first'. Als u echt onderscheidend wilt zijn is het noodzaak om ook hier wat mee te doen.

Pagespeed

Snelheid is bovendien een belangrijke pijler van mobielvriendelijkheid. Hoe sneller uw website is op een mobiel apparaat, hoe beter de gebruikerservaring en hoe beter de mobielvriendelijkheid. Ace Group beschikt over de tools en expertise om uw responsive site zo snel mogelijk te maken.

Structured data

Om Google uw website nog beter te laten begrijpen wordt structured data ingezet. Dit maakt het mogelijk dat uw website nog beter wordt geïndexeerd door de bots van Google. Dit betekent ook dat uw responsive website beter wordt gecommuniceerd in de mobiele zoekresultaten van Google, omdat bots van Google beter begrijpen dat uw website mobiel-proof is. Structured data is een vrij nieuw begrip, maar beleeft in 2017 definitief zijn doorbraak. Indien u niet wilt achterblijven met uw SEO-strategie is dit een van de pijlers waar u op in moet zetten.

Waarom neemt Google mobiel zo serieus?

U vraagt zich vast af waarom Google dit zo serieus neemt. Ace Group heeft het antwoord. Gemiddeld bezoekt meer dan 60% van uw bezoekers de website met een mobiel apparaat en aangezien Google gebruikers de beste gebruikerservaring wilt aanbieden vatten ze dit hoog op in de bepaling van de mobiele zoekresultaten. Dit betekent dat u nu echt niet meer wegkomt met een niet-responsive website. U moet rekening moeten houden met lagere rankings en vervolgens ook lagere bezoekersaantallen!

Heeft u naar aanleiding van dit nieuwsbericht nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op Ace Group. U kunt ons ook bereiken op contact@acegroup.nl en tel: 071-4019077. Wij staan u graag te woord en geven antwoord op uw vragen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden. Vraag gerust een vrijblijvende offerte op!

21 oktober 2016