Ace Group, full-service internetbureau

Privacy-bescherming

GDPR wordt in het leven geroepen om de Europese burgers online te beschermen. Boetes zijn torenhoog en bij schending wordt het zonder waarschuwing gegeven. Denk hier dus niet te licht over, want de tijd van voorbereiding is nu. Mei 2018 duurt nog wel enkele maanden, maar de tijd vliegt werkelijk voorbij en voordat u het weet, moet u er klaar voor zijn.

Wat te doen?

Wij begrijpen dat u niet precies waar te beginnen.

  1. Begin allereerst met een SSL-certificaat te installeren. Een SSL-certificaat versleutelt het dataverkeer op uw website. Mochten kwaadwillenden dataverkeer onderscheppen, maakt het SSL-certificaat hier een onleesbare brij van karakters van. De privacy is hiermee gewaarborgd.
  2. Privacyverklaring, disclaimer en cookies op orde. Beschikt uw website over een formulier, dan verwerkt u persoonsgegevens. Een e-mailadres valt hier al onder. Laat een jurist kijken naar deze informatie op uw website. Plaats de inhoud van deze artikelen onderaan op elke webpagina van uw website en laat dit jaarlijks toetsen.
  3. Opt-in voor e-mailcommunicatie. Stuur geen commerciële e-mails meer naar personen waarvan niet te bewijzen is dat u beschikt over de opt-in. De opt-in is de persoonlijke toestemming dat u commerciële e-mail naar de klant mág versturen.
  4. Transparantie. Iemand moet inzage krijgen in alle persoonsgegevens van elke relatie. Die persoon kan zelfs een verzoek indienen om die gegevens te verwijderen, waar u dan ook gehoor aan dient te geven.

Het gaat nog wel verder dan bovenstaande

MailChimp

Beschikt u over een MailChimp-account, dan hebben we een aandachtspunt. In de afgelopen jaren heeft u misschien een mailinglijst opgebouwd van enkele duizenden e-mailadressen. Volgens de GDPR-wetgeving dient u te kunnen bewijzen wanneer de opt-in plaatsvond. In MailChimp kunt u mailinglijsten exporteren als .csv-document en dan controleren of de opt-in ingevuld is. In de praktijk zien wij dat veel mailinglijsten zijn verrijkt met e-mailadressen vanuit CRM-systemen en/of Excel-bestanden. Is de opt-in leeg, dan dient u de betreffende e-mailadressen te verwijderen en een verzoek te mailen (via Outlook of ander e-mailprogramma) om opnieuw aan te melden.

Het resulteert er in ieder geval in dat u een groot deel van uw contacten gaat verliezen. Het biedt daarentegen ook weer kansen, want het is meteen het tijdstip om de lijst op te schonen. De e-mailadressen die overblijven, zijn van hoge kwaliteit en kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

In ieder geval kan geen enkele ondernemer er omheen. U dient actie te ondernemen om uw website en de inzet van online marketing-middelen af te stemmen op de GDPR-wetgeving die mei 2018 van kracht wordt. Wij helpen u hier graag mee. De boetes zijn echt heel flink, want Europa gaat zijn burgers als pitbulls verdedigen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kop koffie.

17 oktober 2017