Ace Group, full-service internetbureau

20,16 miljard euro bedroeg de waarde van de bestedingen via online shops in 2016, een stijging van 23 procent tegenover 2015. Wellicht nog interessanter is dat de weer opkrabbelende detailhandel (+2,4 procent) met name te danken is aan de e-commerce, want de offline consumentenbestedingen aan producten daalden vorig jaar zelfs met 1 procent. Het geeft de kracht van e-commerce uitstekend weer. Met deze geweldige groei gaan jaarlijks ook nieuwe ontwikkelingen gepaard die u voldoende kansen geven op nog meer omzet.

Vandaag besteld is vandaag in huis

Snelle verzending. Om je webshop staande te houden moet je zowat voldoen aan deze behoefte. Het liefst moet de standaard ‘vandaag besteld, morgen in huis’ zijn. Het tilt de shop naar een uitstekende shopervaring. Het niet inspelen op deze behoefte behoort tot de belangrijkste redenen voor winkelwagenverlatingen. Het kan tegenwoordig echter nog sneller. 'Vandaag besteld, vandaag in huis' wordt binnen enkele jaren de nieuwe standaard. Webshops als Cooblue, Bol.com en Wehkamp experimenteren hier al mee. Het kan nog gekker! Amazon presteerde het om een pakket binnen 13 minuten na bestelling met een drone af te leveren.

Ga over op een goed retoursysteem

Een retour is nooit prettig, zowel niet voor de klant als voor de webshop. De wijze hoe retouren zijn ingericht vormen een belangrijk onderdeel binnen de e-commercestrategie. Een niet bevredigende retourpolicy schrikt de bezoeker al af bij het plaatsen van een bestelling en vormt een van de belangrijkste argumenten voor winkelwagenverlatingen. Een nog grotere ergenis is als het retourproces niet lekker verloopt. Het is een webshop dus aan te bevelen over te gaan op een goed retoursysteem, waarop de klant zijn retour snel aanmeldt en de bestelling makkelijk retourneert. Een goed retoursysteem stelt de webshop daarnaast in staat de retour simpel en snel te verwerken! Dit laatste is voor de klant een must, aangezien hij of zij het geld snel terug wilt.

Deel content op een leuke manier

360 graden video's en live video-ads. Het neemt dit jaar een vogelvlucht op Facebook. Met dergelijke video's zoekt u als webshop op een hele leuke en interactieve manier interactie met de doelgroep. Wat brengt u onder aandacht brengen? Hou een product demonstratie of een vraag en antwoord sessie. Zomaar wat voorbeelden die zeker aanslaan.

Mobile-first

Een trend die vaak terugkomt en erg relevant is voor een webshop. Mobile-first! Voor een webshop is mobile-first absoluut een trend om rekening mee te houden. Stel het mobiele design van de website voorop! Wereldwijd haalde het mobiele internetgebruik desktop in oktober 2016 in. In Nederland lijkt het slechts een kwestie van tijd, voordat dit het geval is. De hoeveelheid mobiele bezoekers neemt continu toe en hiermee ook de hoeveelheid mobiele aankopen. Die ontwikkeling zet zich echter alleen door op een webshop, waarop het mobiele design voorop staat.

Stel uw verkoopkanalen op elkaar af

Indien u uw producten via diverse verkoopkanalen afzet is het belangrijk deze op elkaar af te stemmen. Dit noemen we omnichanneling. Dit is voornamelijk relevant als u zowel producten via een fysieke winkel als webshop verkoopt. Met een goed afgestelde omnichannel-strategie lopen o.a. winkelvoorraden perfect in elkaar over. Is een product bijvoorbeeld op de webshop uitverkocht? Biedt de bezoeker de mogelijkheid het product uit de fysieke winkel te bestellen of op te halen! Andersom: is het product in de stenen winkel uitverkocht? Biedt de bezoeker in de fysieke winkel de mogelijkheid het product op de webshop te bestellen.

Zomaar wat e-commerce trends die u in 2017 verder op weg helpen met uw webshop. Heeft u echter nog meer vraagstukken die beantwoord dienen te worden voor u in 2017 online succes hebt? Maak eens vrijblijvend een afspraak met Ace Group! Wij zijn gespecialiseerd in online marketing en helpen u graag verder met het vergroten van uw online succes!

10 april 2017