Ace Group, full-service internetbureau

Dit is een flinke knauw voor de SEO-activiteiten. Alleen AdWords (het advertentieplatform van Google) biedt nog inzicht.

SEO staat voor ‘Search Engine Optimizing’ en daarmee proberen we primair om een goede vindbaarheid te behalen op specifieke zoekopdrachten. Tot voor kort was al deze informatie in statistiekenprogramma’s te bekijken en dat leverde waardevolle inzichten op. Op basis van die data konden wij weer acties uitzetten, om hogere rankings te behalen. Nu moeten wij andere bronnen aanboren en nieuwe tactieken onderzoeken, om alsnog achter deze informatie te komen.

Wat dit allemaal precies voor gevolgen heeft, is nog onbekend. Google verandert zijn zoekfunctie onaangekondigd. Dat is altijd zo geweest en dat is met deze aanpassing ook het geval. De complete online marketing wereld staat op zijn kop en ieder zoekt naar nieuwe mogelijkheden om aan de gewenste statistieken te komen. Dit lijkt dus alleen een probleem voor webmarketeers, maar vanaf gisteren zijn de statistieken in bijvoorbeeld Google Analytics ook zichtbaar. De zoektermen worden nu aangeduid met ‘(not provided)’. Andere zoekmachines – als Bing – geven zoekopdrachten nog wel door, maar met een marktaandeel van 97% is Google oppermachtig.

25 september 2013