Ace Group, full-service internetbureau

Een hogere positie op Google ontstaat echter niet direct. Dit vergt energie en dus tijd. Wel kunt u met enkele slimme tips beter scoren! Het is belangrijk u zich hier in te verdiepen. Een lage ranking op Google maakt u onzichtbaar voor uw doelgroep, waardoor zij de weg naar uw website niet zullen vinden.

1. Wordt uw website omgeleid?

Het kan voor komen dat u bij een bezoek aan uw eigen website wordt omgeleid. Dit betekent dat er in de adresbalk niet www.voorbeeld.nl staat, maar www.voorbeeld.nl//wp/home/index.php. Dit is vooral afhankelijk hoe uw website is geconfigureerd. Een omleiding is ongunstig voor een goede lokale vindbaarheid. Een omlijding gaat het best gepaard met een 301 server status code. Om te achterhalen of uw website op deze wijze is omgeleid, kunt u het best een server-header check laten uitvoeren.

2. Voldoet de zichtbare tekst op de website aan de eisen?

Op een homepage kan een hoop tekst staan. Grafische afbeeldingen en animaties kunnen ook tekst bevatten, welke voor de bezoeker zichtbaar zijn. Voor Google is deze tekst in grafische afbeeldingen en animaties echter moeilijk te herkennen. Verwerk daarom de belangrijkste tekst niet in grafische afbeeldingen en animaties. Om na te gaan welke zichtbare tekst zich op de homepage bevinden, klikt u op ctrl + A. De homepage moet minimaal het volgende bevatten: bedrijfsnaam, branche, stad, wijk, straat + huisnummer en telefoonnummer. Daarnaast is het raadzaam een aantal van uw belangrijkste zoekwoorden in de zichtbare tekst te verwerken, waarbij u moet eerst middels een trefwoordonderzoek zal moeten vaststellen wat de belangrijkste zoekwoorden zijn waarnaar uw klanten op zoeken!

3. Bevat de homepage een TITLE-TAG?

Bezit de homepage een title-tag met daarin de bedrijfsnaam, branche en stadsnaam waar u actief in bent? De title-tag is het meest krachtige SEO-instrument en vormt de titel van uw website. Deze is onder andere zichtbaar op Google. De branche kan in de title-tag het best ingevuld met het belangrijkste zoekwoord waar uw klanten op zoeken. Ook hier geldt dat u eerst moet weten wat de trefwoorden zijn waarnaar uw doelgroep zoekt op Google!

4. Bezit uw website al een goed verzorgde META-DESCRIPTION?

Een goede meta-description heeft niet direct een hoge invloed op rankings op Google. Een meta-description omschrijft in 160 uw website en wordt net als de title-tag op Google getoond in de zoekresultaten. Een goed verzorgde meta-description kan meer bezoekers aantrekken en kan gelden als een heuse call-to-action! Hierin kunt u beschrijven wat uw bedrijf onderscheidend maakt!

5. Zijn de logo's op de homepage goed geoptimaliseerd?

Zelfs logo's kunnen geoptimaliseerd worden en zorgen voor een goede vindbaarheid van uw website! In de ALT-TAGS van uw website kunt u allerlei informatie kwijt. Plaats daarom belangrijke zoekwoorden in de ALT-TAGS. Het wordt wel afgeraden om links naar uw homepage in de ALT-TAGS te plaatsen. Niet dat dit negatief werkt op uw organische zoekresultaten, wel omdat het als zeer vervelend beschouwd kan worden.

Niet alleen logo's zijn een handig middel om uw website beter te optimaliseren. U kunt optimaliseren met elke afbeelding op uw website.

6. Is uw website voorzien van lokale gegevens?

Organische zoekresultaten kunnen ook worden voorzien van lokale gegevens. Voor websites die vooral lokaal actief zijn, kan dit een enorme meerwaarde zijn. Dan moet u wel lokale gegevens als adres en telefoonnummer in uw rich snippets verwerken!

7. Komt uw telefoonnummer wel terug in de organische zoekresultaten?

Om u telefoonnummer terug te laten komen in organische zoekresultaten dient u het telefoonnummer van uw bedrijf veelvuldig op de website te laten terugkomen op een duidelijke wijze, zodat Google dit kan herkennen: (123) 456-7890, 123-456-7890, 123.456.7890 zijn goede voorbeelden van duidelijk geformuleerde telefoonnummers. Een goed vindbaar telefoonnummer kan voor bedrijven die het moeten hebben van inschrijvingen of afspraken zeer nuttig zijn!

8. Is uw website wel mobiel-proof?

In een hedendaagse cultuur waar de website grotendeels bezoekt wordt door mobiele gebruikers is het natuurlijk niet raar dat Google websites die bestand zijn tegen mobiele gebruikers hogere rankings geeft. Zorg er dus altijd voor dat uw website bestand is tegen mobiele-bezoekers, want wanneer dit niet het geval is kost u dit niet alleen uw hoge ranking, maar scheelt dit ook in de bezoekersaantallen!

9. Zijn de belangrijkste uitgaande links op de homepage spider-vriendelijk?

De homepage moet de meeste uitgaande links bezitten. Voor zoek-spiders is dit belangrijk, want spiders bezoeken als eerste de homepage en moeten op de website alle links in een keer goed kunnen scannen. Dit beïnvloed een hoge organische positie op Google. Niet alleen een standaard lay-out kan hier aan bijdragen. Ook een top masttop werkbalk of zijbalk zijn een goede optie om zoek-spiders beter te kunnen laten indexeren en ervoor te zorgen dat uw website beter gerankt wordt. Het toepassen van scripts en Flash die automatische pull-down menu's op de homepage genereren ten behoeve van de navigatie, waar HTML/CSS ook toepasbaar is, wordt sterk afgeraden!

10. Is uw website snel genoeg?

Een website moet ten alle tijden snel genoeg zijn. Op het gebied van optimalisatie weegt dit niet heel zwaar mee. Wel weegt dit enorm zwaar mee in de ervaring van de bezoeker op de website. Dit is juist hetgeen waar Google in de toekomst meer naar gaat kijken in het bepalen van rankings. Controleer dus of uw website snel genoeg is! Anders ontstaat een hoog bouncingspercentage(het percentage bezoekers dat de website bij het zien direct verlaat) en een laag aantal terugkerende bezoekers.

11. Komen uw social-media profielen terug op de website?

Wanneer u actief bent op social-media(wij raden dit ten zeerste aan, omdat elk publiek op deze media direct aangesproken kan worden) is het raadzaam dit op uw homepage te tonen aan de hand van social-media buttons die linken naar de social-media profielen. Een veel gemaakte fout van designers is om deze buttons automatisch in designs te verwerken, terwijl het bedrijf niet eens gebruikt maakt van de social-media. Hierdoor ontstaan gebroken links, welke een zeer slechte indruk geven op de gebruikerservaring en ook op uw PageRank. Contoleer dus altijd of de social-media buttons werken.

Heeft u moeite met het doorlopen van deze checklist, zeggen deze termen u helemaal niets of komt u problemen tegen die u niet kunt oplossen? Geen paniek!  Ace Group zorgt door haar jarenlange specialisme in SEO voor een betere vindbaarheid van uw website. Hogere rankings levert u veel meer converterende bezoekers op en daar wordt iedereen vrolijk van. Neem daarom vrijblijvend contact op!

 

 

20 oktober 2014