Ace Group, full-service internetbureau

Linkbuilding

Een belangrijk onderdeel blijft linkbuilding. De gedachte is dat hoe meer websites naar uw website verwijzen, des te belangrijker uw website is. Iedereen kent de Startpagina-achtige websites nog wel, waarin we probeerden om op elke Startpagina-variant zoveel mogelijk links te verkrijgen. De slimmeriken zetten een netwerk aan kleine websites op, waarmee ze naast linkbuilding ook advertentieblokken plaatsten om wat leuke inkomsten mee te pakken. Helaas wordt Google slimmer en straft zelfs dergelijke constructies af, want het is niet de kwantiteit dat telt maar de kwaliteit. Een website met 3.000 verwijzingen van kleine websites kan voorbijgestreefd worden door een website met 10 kwalitatieve verwijzingen. Google biedt zelfs tools, waarmee webbeheerders kunnen aangeven, welke externe links als ‘toxic’ (/giftig) aan te merken, zodat deze verwijzingen geen negatieve effecten op de rankings hebben.

Interne linkbuilding wordt ook steeds belangrijker. Dit zijn de links naar verschillende webpagina’s binnenin uw website. Google is gek op relaties. Schrijf daarom korte teksten en blijft het aantal webpagina’s op uw website uitbreiden. Voorzie de korte teksten van hyperlinks naar andere artikelen. Vooral verwijzingen van bijvoorbeeld de homepage naar diepere artikelen (zoals nieuwsartikelen) krijgen hierdoor meer linkwaarde mee en stijgen daardoor in de rankings.

Zoektermen

De tijd dat we enkele pagina’s konden opzetten en volstampen met specifieke zoektermen zijn voorbij. Google negeert zelfs de meta descriptions en concentreert zich nu op zoektermen die veelvuldig over de complete website worden gebruikt. Beperk u niet in het schrijven van enkele webteksten, maar zorg voor een goede content marketing-strategie. Google wil dat websites blijven groeien, dus verwijder verouderde artikelen niet en bouw een archief op. Houd bij het schrijven van nieuwe artikelen rekening met de belangrijkste zoektermen én met de leesbaarheid van uw menselijke bezoekers. Google wil niet dat u schrijft voor de zoekmachine, maar overtuig uw prospects!

Techniek

Alleen een responsive website is onvoldoende. Controleer uw laadtijden door afbeeldingen zo klein mogelijk te maken, wat een uitdaging is met al die verschillende apparaten en verschillende beeldschermresoluties. Investeer in goede hostingoplossingen en stap af van goedkope shared hosting pakketten, want de prestaties van goede hosting betalen zich snel terug.

Ook technieken als structured data maken uw website beter te doorgronden. Voorheen moesten zoekmachines uit de context van uw webpagina’s aannames maken (zeer foutgevoelig), maar met structured data is het mogelijk om in directe zoekmachinetaal relaties te verbinden tussen verschillen blokken van informatie. Houd rekening met de regio('s) waarin u actief wil zijn, want die zijn optimaal te beïnvloeden met structured data. Google kijkt naar relevantie, want een loodgieter in Groningen is niet logisch als u woont in Rijnsburg.

Lag de afgelopen jaren vooral de nadruk op content marketing, in 2016 krijgt de techniek ook weer een belangrijke rol. Content marketing blijft, maar de echte resultaten worden bereikt door een combinatie van tekst en techniek. Standaardoplossingen zijn hierin vaak ontoereikend, want alleen de expert weet hoe hier goed mee om te gaan.

De eeuwenoude SEO-pijlers linkbuilding, zoektermen en techniek blijven in 2016 nog steeds overeind, alleen verandert de invulling ervan. Er zijn zoveel punten om rekening mee te houden en de ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Wilt u hogere rankings behalen, neem dan vrijblijvend contact op. Wij hebben hier elke dag mee te maken, hebben een jarenlange ervaring en houden de ontwikkelingen goed in de gaten.

23 oktober 2015