Ace Group, full-service internetbureau

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelerated Mobile Pages, grofweg bekend als AMP, moet het mobile web vele malen sneller maken. Het doel is om gebruikers minder lang te laten wachten als ze naar een bepaalde landingspage op een mobiel apparaat gaan. AMP speelt zo in op 'mobile first', waarin laadtijden een erg belangrijk onderdeel in vormt. AMP is een initiatief van Google, LinkedIn, Twitter en WordPress. Het is een open webstandaard, een pakket aan elementen en oplossingen waarmee de ontwikkelaars denken het mobiele web op te schonen. HTML-elementen die voor vertraging zorgen zijn vervangen door een alternatief, het gebruik van CSS voor de webopmaak is beperkt en extern opgehaalde code of third party scripts zijn veelal uitgesloten. Het vergt dus een nieuwe en andere manier op de wijze hoe webpagina's worden opgebouwd. Aangezien niemand op lange laadtijden zit te wachten, kent AMP bij Google hoge prioriteit. Google streeft namelijk altijd naar de beste gebruikerservaring van internetgebruikers.

Snelle laadtijden is echter niet het enige voordeel van AMP. AMP is ook een antwoord op Ad-Blockers. Internetgebruikers ervaren de vele advertenties als vervelend. Advertenties op een ‘AMP ready’ pagina kunnen alleen worden aangeroepen via een ‘amp-ad’ element. Zo houden Google en de anderen elementen die in hun beleving de gebruikerservaring en daarmee de digitale economie verstoren waarschijnlijk buiten de deur. AMP raakt dus veel uitgevers, aangezien het enkel advertenties van Google AdSense en -Doubleclick ondersteunt.

Wat zijn tot dusver de resultaten van AMP?

De eerste resultaten van AMP zijn geweldig. AMP zorgt voor A) minder dataverbruik en B) een 15 tot 85 procent snellere laadtijd. Bij vele sites bedraagt de laadtijd van ‘normale’ mobiele website zonder advertenties gemiddeld 2 seconden, terwijl de AMP-variant in slechts 0,76 seconden klaar staat. Indien u naar de laadtijd inclusief externe advertenties kijkt, komt u zelfs op een winst van ruim boven de 85 procent uit. Binnen no-time bent u na het klikken op een website in Google dus op de website.

Op moment van schrijven geeft Google aan dat AMP nog geen voorrang krijgt in de organische zoekresultaten. Indien u met uw website echter gebruik maakt van AMP wordt dit wel al in de organische zoekresultaten vermeld. Op deze manier wilt Google mobiele gebruikers naar de meest gebruiksvriendelijke pagina leiden. Daarnaast is op dit moment AMP vooral interessant voor nieuwssites met veel content interessant. De komende tijd gaat dat echter veranderen, want Google heeft aangekondigd ook andere contentsoorten (bijv. productpagina's) te gaan ondersteunen. 

AMP gaat u de komende tijd steeds meer interessante mogelijkheden bieden. In een tijdperk van 'mobile first' wordt de mobiele gebruikerservaring steeds belangrijk en AMP speelt hier zeer gericht op in. Strategisch internetbureau Ace Group heeft de kennis en expertise om AMP op uw website of webshop te implementeren. Neem contact met ons op als u geïnteresseerd bent geraakt in deze interessante ontwikkeling. De koffie staat klaar!

 

1 december 2016